منفورترین حالتِ بنده نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هنگامی است که شکمش پُر باشد . [امام صادق علیه السلام]
به سوی دانش، برای کار و تلاش
 
جان چیست؟

چاپ و انتشار این مقاله پیگرد قانونی خواهد داشت

آغاز بُت پرستی - بخش دوم

نویسنده طارق خراسانی

پیش نیاز: درس جان شناسی

جان شناسی

برای فهم مباحث بعدی، جان را باید شناخت و گرنه خواننده هرگز به حقایق معرفتی سلسله مفالات "آغاز بُت پرستی" پی نخواهد بُرد.

جان چیست؟

جان موجود است، و هیچ ذره ای در هستی بدون جان موجود نیست، بعنوان مثال آب از ترکیبِ هیدروژن و اکسیژن پدیدار گردیده است، دارای دو جان مستقل می باشد که با یکدیگر پیوند و بعبارتی بهتر وحدت داشته و این دو دارای شعوری خاص می باشند.

حکیم عالیقدر احمد غزالی که از جان شناسان بزرگ می باشد  می فرماید: «حقیقت عشق جز بر مَرکبِ جان سوار نیاید و دل محل صفات اوست»

اکنون در می یابیم همانگونه که پیکر جرمی مَرکب جان است جان نیز مَرکبِ عشق است و هم چنبن معلوم می گردد که عشق موجود است.

استادِ بی بدیل سخن حکیم ابوالقاسم فردوسی که خود از خردمندانِ عشق می باشد بی گمان با حقیقتِ جان آشنا بوده است و به همین خاطر اثر همیشه جاوبد خود شاهنامه را به نامِ خداوندِ جان و خرد آغاز می کند و جان را موجودی باشعور پنداشته و مرتبه ی  خدا و عشق را به عنوان گوهران فراتر از جان و خرد می داند:

«سخن هرچه زین گوهران بگذرد

تیــابـد بــدو، راه جـــان و خـــرد»

همانگونه که گفته شد جان موجودی باشعور و دارای توانایی های شگرف است، حکیم طوس شعور و توانایی های جان و خرد را در مقابل دانش الهی محدود دانسته است و بدین لحاظ سنجش این دو را برعهده ی حق تعالی وا می گذارد چنان که فرموده است:

«خــرد را و جان را همی سنجد او

در اندیشه ی سخته کی گنجد او»

خداوند سخن خرد را چشمِ جان می خواند:

«حرد  چشمِ جان است چون بنگری

تو بی چشم شادان جهان نَسپُری»

مولای بلخ که به واسطه ی جانِ گرم و شعله وزِ خویش آتش بر دلِ سوختگانِ عالم زده است جان را صاحبِ علم دانسته چنان که می فرمابد:

« قطره ای "علم" است اندر "جان" من

وا رهــانـش از هــــوا و خـــاک و تــن»

و نیز آن حکیمِ عشق، جان را مخبر می داند و عقیده دارد که از افزونی خبرِ جان می توان به قدرت جانِ افراد پی بُرد.

« جــان نباشد جـز خبر در آزمون

هر که را افزون خبر جانش فزون»

همین استدلال کافی ست تا به عظمت جان پیامبر اکرم (ص) پی برد زیرا جان آن گوهر بی همتای الهی که از جانِ جهان  مدد جُُسته است نحوه ی فرو پاشی سیاره ی زمین را با چشمان تیز بین خود دیده و بیان کرده است ، امروز دانشمندان جهان  نیز به لحاظ کشفیاتِ نوین علمی آن سخنان الهی راتائید کرده اند.

در طول تاریخ انسان های بسیاری پدیدار گشته اند که جان قوی و مخبر داشته و دارای "چشم سوم" که همان "چشم جان" می باشد یوده اند، به عنوان مثال علامه اقبال لاهوری با چشمِ سوم یا چشمِ جان خویش ظهورِ حضرت امام (ره) را نگریسته است و خطاب به جوانان ابران چنین می فرماید:

« میرسد مردی که زنجیر غلامان بشکند

دیــده ام از روزنِ دیــــوار زنــدانِ شـــما»

 حضرتِ امام (ره) نیز دارای جانی بسیار قوی  و چشم سوم بوده اند و برای اثبات این واقعیت می توان دلایل بسیاری را بیان کرد  از جمله در حدود پانزده سال قبل از پیدایش انقلابِ اسلامی آن غوغای عشق و جان و خرد به شاهِ شیطان زده مغرورِِ غافل می فرمایند:

« سربازان من اکنون در گهواره ها به سر می برند» 

وقنی در قیام بهمن 1357 سریازان آن امامِ عاشقان را دیدیم که چه عاشقانه به یاری اسلام و پیر و مُراد خویش برخاسته بودند بیشتر به حقیقت کلام آسمانی آن  دُردانه ی عشق پی بُردیم، حضرتِ امام فرو پاشی شوروی سابق و تمامِ اتفاقاتی که اخیراً در شمال آفریقا و خاورمیانه رُخ داده است را از سال های بسیار دور با چشم جان مبارک خود نگریسته بودند و فروپاشی نظام سرمایه داری غرب خود از پیش بینی های ایشان می باشد که قطعا این مهم رُخ خواهد داد.

ادامه دارد 



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط طارق خراسانی 91/11/6:: 4:20 صبح     |     () نظر